שגיאות באילוף

  • אילוף הכלב ע"י השתלשלות הגירויים/התניות יכול להחטיא את המטרה,אם הוא נעשה ע"י מאלף לא מוסמך.
  • אילוף ע"י הפעלת לחץ יזום של השתלשלות התניות וגירויים מבוקרים יגרור תגובות רצויות בתנאי שלא מהכל בביצועים שהוא אינו מסוגל להם, או ביצוע מיידי של פקודות שדורשות אילוף ותרגול לאורך זמן. מאלפים הדורשים ביצוע מיידי ע"י הפעלת לחץ – יתר יוצרים תגובות הפוכות והשתלשלות גירויים נפסדת (מצב לא רצוי).
  • במקרים אחרים כאשר מופעל לחץ רב מידי או כוח של ממש במידה מופרזת, "נשבר" הכלב ומתחיל לבצע את התרגיל – אך מתוך פחד. דבר זה מורגש בתנועותיו של הכלב: הוא מאבד את ה"אגו" שלו, נהפך לאוטומט, חסר אופי ושמחת חיים האופייניים לחיה בריאה. מסיבה זאת רצוי שהאילוף ייעשה באופן הדרגתי (מצב רצוי).
  • מרבית שגיאות באילוף נובעות מכך שהמאלף אינו מעריך נכון את גבולות הבנתו של הכלב ומייחס לו הבנה אנושית.
  • בכלבים שונים באופיים זה מזה, בדיוק כמו בני האנוש. יש כלבים קשיי אילוף ועקשנים שצריך לנהוג בהם ביד חזקה, לעומתם יש אחרים שבקלות ניתנים להשפעה הרצויה. יש כלבים אמיצים ויש פחדנים, יש אקטיביים ודומיננטים ויש פאסיביים, יש חשדנים ויש הנוטים להתיידד, לכן אין לנהוג בכולם בצורה אחידה.
  • המאלף חייב לדעת את אופיו של הכלב, רק כך יוכל להביא לתוצאות הרצויות באילופו.
  • אם השכר על פעולה רצויה או העונש של פעולה בלתי רצויה, יינתנו לכלב באיחור זמן,הוא לא יקשור אותם בזיכרונו ומטרתם לא תושג.
  • יש לזכור שאסור למאלף להכשיל את כלבו ע"י מתן פקודות שהכלב אינו מסוגל למלאם. לדוגמה: אין לפקוד על הכל פקודת "ארצה" בצהרי יום חם על חול חם. החום יכאיב לו ויצור אצלו שרשרת חוויות לא נעימה בזיכרון העמוק. במצב זה נוצרה השתלשלות התניות וגירויים נפסדת (מצב לא רצוי).

לא אחת קורה שכלב משתחרר מרצועתו בזמן האילוף או הטיפול בו ומתחיל להתרוצץ בשטח. במצב כזה אין טעם לרוץ אחריו כי הניסיונות לתפוס אותו לרוב יעודדו אותו להתרוצץ יותר (אקט של "הזמנה למשחק") ואצל חלקם תיחרט תחושת הניצחון והשליטה על הדינאמיקה, חובה להבין -הוא יותר זריז מן האדם. במקרה כזה מומלץ מאוד לא להיגרר למרדף אלא לפנות לכיוון ההפוך ולהתרחק מן הכלב, לפעמים לכרוע ברך לקרוא לו בשמו ולחכות שהוא ישוב.

אסור להעניש כלב חוזר! יש לקבלו יפה מבלי לגלות סימני רוגז. תיקון התנהגות זאת יביא תוצאות רצויות רק ע"י תרגול בזמן אחר. אין להענישו על שבחר בחופש לשעה קלה. הוא גם לא יבין את הטעות אם התיקון לא יקשור אותו בבריחתו בדרך התניה ישירה, מעשה שהדחף הטבעי הכריחו לעשות. כלב אשר יקבל נזיפה/תיקון מיד בשובו אל המאלף, יגרום לכלב לפחד בפעם הבאה מלשוב (מצב לא רצוי). לכן בשובו,מן התבונה יהיה לגמול לו מיד בחיזוק חיובי של שמחה,ליטוף,מתן פרס (מזון, צעצוע וכד'). (מצב רצוי)

מטפל התנהגותי ומאלף כלבים נבון ומקצועי לעולם,אבל לעולם לא ינהג בצורה כגון:

  • לימוד לא נכון של הכלב לפקודות מסוימות.
  • המאלף לא יודע לאבחן את אופיו של הכלב, מה הסיבה שהכלב אינו מוכן לבצע פקודה מסוימת, מצב הבריאות הפיזית של הכלב בזמן אילופו.
  • "אי אכפתיות בעבודה עם הכלב" אשר תתבטא בעבודה שבלונית בלי עידוד מהול בשמחה, בלי ליטוף ומתן פרסים/צעצוע וחופש.
  • המאלף "עושה מהכלב בן-אדם". זאת שגיאה גסה ונפוצה בעיקר אצל מאלפים צעירים וחובבנים.
  • צורה לא נכונה של לימוד הפקודה יעכב לאחר מכן את ביצוע הפקודה בצורה נכונה ואף יקשה על הלימוד בהמשך.
  • החלפת המילה/התניה לפקודה ספציפית בצורה חדה,תהפוך את הפקודה ללא ברורה.
  • רשלנות של המאלף בזמן האילוף כגון: דריכה בטעות על כף הרגל בעת ביצוע הפקודה, מכות של הרצועה בלי כוונה או מכה של הקרבינה על הראש.
  • חוסר עידוד נאות של הכלב בזמן סיום ביצוע הפקודה, אקט האמור להדגיש את רלוונטיות הביצוע.